2009-02-04

Den felande länken: Asplunds cityplan

Igår kväll var det så dags: inbjuden av arkitekturmuseet och arkitekturmuseets vänner att i samband med en debattkväll kallad Samtal Stockholm presentera det gaturegleringsförslag som publicerades i tidskriften Arkitektur 8-2008 under rubriken »Den felande länken». Jag valde att presentera själva förslaget precis som i tidskriften Arkitektur, och då menar jag precis som i tidningen, nämligen som en serie bilder med kortfattade bildtexter. Jag visade samma bilder som i tidningen, i samma ordning som i tidningen, och läste högt de bildtexter som i tidningen ackompanjerade respektive bild. Jag valde denna tämligen bundna form för presentationen (väl medveten om risken att högläsning framstår som affekterat i ett såpass informellt sammanhang) för att spara tid om inte annat. Det gick fortare på det viset. Därmed fick jag också litet tid över att visa också några bilder som inte hade varit med i tidningen.

Den första bilden i »extramaterialet» föreställde omslaget till Cityplan 67. Det är väl just den omslagsbilden från 1967 som många som idag intresserar sig för cityomvandlingen i Stockholm ser framför sig när man (som jag gjorde i arkitektur 8-2008) vill slå ett slag för tanken på att på östra Kungsholmen binda samman Klarabergsgatans viadukt med Hantverkargatans affärsstråk och Norr Mälarstrands pittoreska promenad med en ny nordsydlig gata mellan Serafen och Kungsholms kyrka. Det är lätt att genast förknippa den gatuförbindelse jag föreslår med den höga grad av trafikteknokrati som kännetecknade planen från 1967. I Cityplan 67 hade motsvarande länk mellan Klarabergsgatans viadukt och Norr Mälarstrand klara drag av motorväg: doserade kurvor och planskilda korsningar både uppe vid Kungsholmsgatan och i korsningen med Hantverkargatan (jag har redan märkt sådana tendenser bland de reaktioner och den feedback jag fått på förslaget som det presenterades i tidningen i december, också bland stadsplaneringsproffs).

Men det är ju inte en sådan trafikled som jag föreslår i mitt gaturegleringsförslag. Mitt förslag handlar ju inte om bilism, det handlar ju inte om att bereda bilarna i Stockholm mer plats. Därför var det med stor tillfredsställelse (något av ett scoop kändes det som) som jag igår kväll för publiken i Moderna museets stora hörsal kunde visa en bild föreställande en stadsplaneskiss som visar att vår världsberömde Gunnar Asplund redan 1919 (!) föreslår en förlängning av Klarabergsgatan ned till Klara sjö, en ny bro över Klara sjö, och en ny förbindelse mellan Klarabergsgatan och Hantverkargatan (och Norr Mälarstrand).

Förutsättningen för Asplunds cityplansskiss från 1919 var den diskussion som fördes på 1910-talet om nödvändigheten av att flytta stambanan och centralstationen västerut. Därmed skulle man slippa järnvägsbron över Riddarholmen. Därmed skulle också mycket mark vid Klara sjö bli tillgänglig för ny citybebyggelse.

Det verkligt intressant och verkligt viktiga att notera i Asplunds skiss (apropå den vanliga reaktionen ute på stan hittills att mitt förslag från 2008 skulle vara ett förslag som handlade om bilism – ungefär som Cityplan 67 i mycket handlade om bilism och ingenting annat) är att det 1919 inte fanns någon bilism i egentlig mening, och framförallt inte fanns någon uppfattning om bilismens betydelse i framtiden. Asplunds impuls att binda samman det redan etablerade affärsstråket på Norrmalm (Hamngatan-Klarabergsgatan) med ett lika etablerat affärsstråk på Kungsholmen (Hantverkargatan) hade således ingenting med bilism att göra, handlade alltså inte alls om att bereda plats för fler bilar i stan. Asplunds impuls handlade om något helt annat än bilismens vara eller inte vara. Asplunds impuls att binda samman handlade just om detta: om det goda i att binda samman/integrera stadens delar med varandra.

När mitt förslag gick i tryck hösten 2008 trodde jag fortfarande att det var Sven Markelius & Co. som på 1940-talet strax efter andra världskrigets slut allra först lanserade tanken på en förlängning av Klarabergsgatan västerut, över spårområdet och över Klara sjö, hela vägen ned till Hantverkargatan och Norr Mälarstrand (mitt förslag illustrerades i december i den tryckta presentationen just med en skiss från 1946 föreställande vad jag då trodde var den första gången en sådan förbindelse publicerades). Det var först nu i februari 2009 som jag upptäckte att efterkrigstidens trafikteknokratiska motorvägslikande version av förbindelsen i fråga faktiskt byggde på en skiss från 1919 som inte alls präglades av bilism och trafikteknokrati.

Jag gjorde denna upptäckt av en lycklig slump. Eller serendipidy som engelsmännen säger. En bekant till mig tipsade mig häromdagen om Asplunds förslag från 1919 till ny centralstation i Stockholm vid S:t Eriksplan (tack Per Stensmo för ditt tips!). Jag blev genast nyfiken och begav mig omgående till Kungliga Biblioteket för att studera äldre årgångar av tidskriften arkitektur. Men det som fångade mitt intresse mer än själva centralstationsprojektet (som var ytterst rudimentärt redovisat i tidningspresentationen, bara en situationsplan, inga skisser på byggnaden som sådan) var den »sekundära» delen av projektet, närmare bestämt den bebyggelse som Asplund föreslog längs Klara sjö på det före detta spårområdet (Asplund var som många av hans samtida inne på att flytta stambanan västerut vilket skulle frigjort mark vi Klara sjö för ny innerstadsbebyggelse). Tack vare denna upptäckt kunde jag under debattkvällen på moderna museet igår kväll bemöta – med mer än bara ord – de kritiker som insinuerat att mitt förslag bara skulle vara till för bilisterna:

Asplund hade inte en tanke på bilisternas intressen när han fick impulsen att binda samman Klarabergsgatan med Norr Mälarstrand. Och jag vill absolut hävda att inte heller jag fick impulsen att binda samman Klarabergsgatan med Norr Mälarstrand för bilismens skull. Ingen jämförelse i övrigt naturligtvis, men både Asplund och jag har föreslagit en sådan förbindelse av helt andra skäl. För ingen av oss har det handlat om bilism.

2009-01-27

Den felande länken: debattkväll på Arkitekturmuseet

Mikael Askergren har inbjudits av Arkitekturmuseet/Arkitekturmuseets vänner att under en debattkväll i Moderna museets och Arkitekturmuseets stora hörsal tisdagen den 3 februari presentera det stadsplaneförslag som nyligen publicerades i tidskriften arkitektur under rubriken »Den felande länken».

Förslaget går ut på att man på Kungsholmen i Stockholm länkar samman Klarabergsgatans viadukt med Norr Mälarstrand, se bild ovan samt Mikael Askergrens hemsida.

Samma kväll kommer flera andra aktuella projekt för västra city och södra klara att presenteras – och debatteras. Här följer detaljerad information om debattkvällen:

Inbjudan

Samtal Stockholm
Tisdag 3 februari kl. 18 i auditoriet, fri entré.

Stockholm genomgår en ständig förändring. Just nu planeras och byggs en rad projekt;

Vid centralstationen ett stort konferenshotell; för nya Citybanans entré vid Vasagatan planeras ett högt markerande hus; staden och Statens fastighetsverk studerar ur olika aspekter hur området mellan Sergels torg och Gustaf Adolfs torg kan förvandlas positivt och dessutom öka i volym; samtidigt har ett förslag presenterats hur Kungsholmen bättre kan knytas till cityområdet och Sergels torg genom en förbindande länk från Klarabergsgatan till Norr Mälarstrand. I samband med dessa projekt bjuder vi in publiken och olika aktörer till ett samtal om Stockholm.

• Hur förs samtalen om stadens förändring bland olika aktörer?
• Vad är möjligt att genomföra?
• Vilka är förutsättningarna?

Medverkande:

• Anders Thalberg och Bengt Svensson, White arkitekter, om Stockholm Waterfront
• Peter Ohrstedt, Statens fastighetsverk, om departementskvarteren i Klara
• Ingela Lind, Stadsbyggnadskontoret, om stadens syn på förändringsarbetet
• Mikael Askergren om nya samband i staden

Ett arrangemang i samarbete med Arkitekturmuseets vänförening.

2009-01-25

På förekommen anledning: om »arkitektonisk elitism»

Vad är »arkitektonisk elitism»? Vem är elitist och vem är det inte? Först en definition av begreppet »elitism» för att undvika all begreppsförvirring:

Elitism är en tro på eller ett undfallande förhållningssätt till en elit (en utvald grupp av personer vilkas personliga förmågor, specialiserad träning eller andra egenskaper placerar dem i det övre skiktet av sitt verksamhetsområde); denna elit anses av förespråkare ha bättre åsikter som bör tas mer allvarligt, eller anses vara de enda som passar som ledare. I ett samhälle som styrs av elitism erhåller denna grupp människor en särskild position eller särskilda privilegier i gruppen, i motsats till majoriteten av folket som inte har förmågor eller förutsättningar av att leva upp till kraven. Medlemmar av en ärvd elit kallas aristokrater. (Wikipedia)

Så till särfallet »arkitektonisk elitism»: trots att det är arkitekturen som oftast är mitt ämne när jag alls skriver har jag aldrig känt mig manad att vara särskilt lojal med arkitektkårens (egen-)intressen. Aldrig har jag väl i mina texter eller blogginlägg verkat eller argumenterat för att arkitektkåren som kollektiv (eller någon särskilt utvald, exklusiv del av arkitektkåren) elitistiskt skall åtnjuta särskilda privilegier på andra kollektivs (eller den enskildes) bekostnad. Jag har aldrig gått arkitektkårens (eller någon enskild arkitekts) ärenden. Inte någonsin vad jag vet. Tvärtom: jag har gång efter annan påpekat att det som arkitektkåren gärna för allmänheten framställer som allmänintresse i själva verket – om man bara skrapar litet på ytan – alltid visar sig ligga i kårens (den egna klickens) egenintresse i första hand. Gång på gång har jag pekat på att den altruism som arkitektkåren gärna påstår sig företräda är ett (själv-)bedrägeri.

Tag en av mina käpphästar, nämligen arkitektkårens/arkitekturdisciplinens förhållande till bostaden och boendet: arkitektkåren hävdar gärna att arkitekter är bäst på att förse allmänheten med en god boendemiljö, att allmänheten gör bäst i att överlåta utformandet av sitt boende i arkitektkårens händer. Jag har funnit att detta – av arkitektkårens egenintresse starkt färgade påstående – helt enkelt inte är sant. Arkitekter kan vara bra att ha i alla möjliga slags sammanhang, men inte när det gäller att förse massorna med bostäder (läs: när det gäller att bygga bostäder åt dem som inte själva har pengar att stå för notan; jfr Miljonprogrammet etc.).

Bostaden (läs: den bostad som inte är ett palats, den bostad som inte i första hand har representativa och/eller ceremoniella funktioner) är inte en uppgift som arkitektkåren är särskilt väl lämpad att ägna sig åt. De mest berömda arkitekternas mest berömda, mest avbildade, mest efterapade bostadshus – som framhålls av arkitekterna själva och av konsthistorikerna som arkitekturhistoriens allra mest förebildliga – visar sig i längden inte alls vara särskilt lämpliga som boendemiljöer: de högmodernistiska villor som ritades i det tidiga 1900-talet och som än idag utgör arkitekternas främsta kanon (villor av Ludwig Mies van der Rohe, Le Corbusier, Frank Lloyd Wright; villor av den modernistiska arkitekturens absoluta elit, alla kategorier) är idag nästan utan undantag obebodda.

De har omvandlats till museer. Och de blev inte museer i första hand som en komplimang till deras särdeles höga kvaliteter som boendemiljöer. de blev – ironiskt nog – museer för att de visat sig vara obeboeliga. De ursprungliga ägarna har helt enkelt valt att flytta därifrån. Och när dessa utsökta (men obeboeliga) modernistdrömmar tömts på boende, då återstår bara två saker: (1) att riva dem, eller (2) att omvandla dem till till museer, till utflyktsmål, till kultplatser. Som utflyktsmål för arkitekturturister fungerar de väl. Men inte som – bostäder: Housing is not architecture.

På förekommen anledning

Jag vill härmed – på förekommen anledning – deklarera en gång för alla att jag inte anser att det jag genom åren skrivit någonsin tjänat ett elitistiskt syfte/främjat en elitställning i samhället för vare sig arkitektkåren eller någon del av arkitektkåren, eller någon annan kår, eller politisk gruppering, eller socialgrupp, eller nation, eller stat, eller ras, eller religion.

Jag har dessutom, i alla mina texter till dags dato, verkligen gjort mitt yttersta för att vara så transparent och öppen i min tankegång som möjligt. Jag använder inte fikonspråk (fikonspråk som elitistiskt exkluderar). Jag använder sällan fackuttryck. Det jag skriver är inte fullt av hemliga referenser och undertexter som man bara uppfattar om man redan är invigd och ingår i en sluten, elitistisk, esoterisk gemenskap. Jag eftersträvar varje gång att tydligt redovisa att »det här och det här är mina utgångspunkter, det här är min tes, dessa är mina argument». Jag kanske inte alltid lyckas, men eftersträvar alltid ett glasklart resonemang. Och inget hemlighetsmakeri: texterna finns nästan alla att läsa på min hemsida helt gratis. Jag begränsar således inte tillgången till det jag skriver till ett exklusivt fåtal som är villiga/kapabla att betala dyrt för det.

Summa summarum: jag kan inte förstå vad jag skulle kunna göra för att med mitt skrivande agera mer egalitärt och mer demokratiskt.

Peder och jag

Alltnog. Jag har bara träffat Peder Alton en enda gång. Det var inte alls länge sedan, närmare bestämt hösten 2008, i samband med att arkitekturtidskriften Kritik firade sitt tredje nummer på bokhandeln Konst-ig på Söder i Stockholm. Alton kom fram till mig, presenterade sig, och frågade om han fick ställa några frågor. Visst, tyckte jag. Men det var egentligen bara en fråga han var intresserad av att ställa, skulle det visa sig. Och den frågan ställde han om och om igen: var inte en av mina tidigare artiklar för tidskriften Kritik (om Lyckans arkitektur av Alain de Botton) i grunden elitistisk?

Jag togs litet på sängen av frågan. (That’s a first, liksom. Elitist - moi?!) Jag försökte svara »nej». Men han var inte nöjd med detta svar. Om och om igen ställde han om samma fråga. Jag svarade mer och mer utförligt, mer och mer ordrikt. Så höll vi på fram och tillbaka i gott och väl tre kvart tror jag.

När jag tillslut lämnade releasefesten (tämligen utmattad av tvekampen med Alton) visste jag inte om jag fått fram mitt budskap eller inte. Men tänkte att saken nog var utagerad i vilket fall som helst. Jag insåg inte alls att jag faktiskt blivit intervjuad för Dagens Nyheter. Jag trodde vi minglade.

Någon vecka senare skrev Peder Alton i DN (24 november 2008) om en annan av mina artiklar; om min senaste artikel för tidskriften Kritik, den med rubriken »Det finns ingen religiös arkitektur». Då var det uppenbart att vi inte bara stått och minglat, att jag faktiskt hade låtit mig intervjuas utan att jag egentligen var medveten om att det var fråga om en intervju, och att jag i vilket fall som helst inte lyckats övertyga honom den där kvällen med mitt »nej». Han skrev nämligen i sin notis att, jodå, det Askergren skriver är visserligen av intresse, stilistiskt om inte annat, men att artikeln »innehåller en hel del arkitektonisk elitism».

Om vi inte hade träffats den där (första och enda) gången på Kritiks releasefest; om jag inte stått och försökt förklara i gott och väl tre kvart varför jag inte tyckte att det jag skriver kan klassas som elitistiskt – då hade jag förmodligen inte tagit någon notis om den lakoniska avsnoppningen (»arkitektonisk elitism») i Altons notis. En gång är ingen gång. Och tack Peder Alton för gratisreklamen i DN.

Men två gånger (eller ännu fler gånger, om man räknar alla de gånger Alton den där kvällen upprepade sin fråga) är ett mönster, en trend, en företeelse, en fast föreställning. Då börjar det bli dags att gå i svaromål.

Eftersom jag så sent som i den nyligen publicerad texten om det numera så brännbara ämnet religion (den redan omnämnda artikeln med rubriken »Det finns ingen religiös arkitektur») gör en stor grej av hur viktigt det är att försvara det öppna samhällets fria tanke, fria press, fria vetenskap, fria konst och fria känsla från att inskränkas av religiös och nationalistisk extremism, då vore det väl skrutt om jag inte själv försökte leva som jag lär. För Peder Alton kanske ett »elitism» här och ett »elitism» där inte spelar så stor roll. Han kanske inte med »elitism» menar det som står i ordböckerna. Det kanske bara är ett ord han (slarvigt) använder när en tankegång ter sig främmande för honom av en eller annan anledning. (jfr hur barnen i det socialistiska kollektivet i Lukas Moodyssons film Tillsammans skriker »jävla fascist» till varandra när de bråkar om leksaker och andra småsaker. När barn »slarvar» med de politiska invektiven då skrattar vi, det låter ju så tokroligt. Men när vuxna »slarvar» med begreppen på samma vis blir det mindre roligt: vad är värst, att bli kallad fascist eller elitist »slarvigt» av någon som inte begriper vad det är han eller hon egentligen säger, eller att bli kallad fascist eller elitist på fullt allvar?)

För undertecknad är »elitism» i vilket fall som helst ett ord som betyder precis det som står i ordböckerna, ingenting annat. Och när det nu är så att allt jag egentligen ägnar mig åt när jag sätter mig och skriver något är att försöka öppna upp för den fria tanken och känslan, att ifrågasätta hierarkier och att misstänkliggöra kotterier, då kan ett omdöme som »arkitektonisk elitism» i en bisats bli något som man verkligen stör sig på.

Och om Peder Alton tycker saken är värd att trappa upp från ett intet förpliktande releasemingelsnack till kulturkritik i tryck (i Dagens Nyheter), då är det väl inte konstigt att jag också svarar i skriftform (här på denna blogg).

Har jag lyckats, Peder? har jag lyckats bättre med mitt svar den här gången, i skrift?

2008-12-31

Peristyle: Capital Mistake

(Cont.)

Capital: (in this context) distinctively treated upper end of a column.

Capital mistake: (in this context) the mistreating of the distinctive geometry of the capitals of the columns that (used to) constitute the imposing peristyle of the Östermalmstorg subway station ticket hall in Stockholm, Sweden.

Ending the year 2008 on a sour note, by watching good architecture disappear: the remodeling of the ticket hall (underground peristyle) of subway stop Östermalmstorg in my native Stockholm is almost finished. And almost everything about the end result is most irritating. And the most irritating detail of all is what they did to the capitals (distinctively designed upper ends) of the peristyle’s columns. The diamond cut geometry with distinctively cut and angled planes used to end in a perfect square at the column’s top, where the column “hits” the ceiling. Not anymore. This is most irritating because it is all so unnecessary: ruining the distinctive geometry of the capitals (by lowering parts of the ceiling; but only parts), to achieve what exactly?!

2008-11-09

Nanterre Towers

Housing towers, Nanterre, France. Architect: Émile Aillaud, 1969-1978.

2008-10-27

Eurohus Galore

Med anledning av bankmannen Jacob Palmstiernas nyutkomna memoarer (intervju i SvD) finns all anledning att, här på denna blogg, göra ett återbesök i den ökända Djursholmsvilla som Palmstierna bebodde (och som blev förstasidesstoff) 1989.

1998, nästan tio år efter skandalen och kvällstidningsskriverierna, skrev jag ett par artiklar om fenomenet och varumärket Eurohus, i vilka Palmstiernas Djursholmsvilla (händelsevis just ett kataloghus av fabrikatet Eurohus) användes som åskådningsexempel.

Palmstierna anklagades 1989 för skattefusk eftersom han till sin arbetsgivare betalade långt under marknadsvärdet för villan i hyra (således i praktiken en obeskattad löneförmån; svenska skattebetalare subventionerade i praktiken bankmannens privata bostad). I flera veckor figurerade bilder av Palmstiernas »lyxvilla» i Djursholm (byggd 1978, adress: Frejavägen 12) på alla kvällstidningars löpsedlar. Palmstierna förlorade direktörsposten i SE-banken.

Palmstierna frikändes så småningom, och gjorde så småningom professionell comeback (i en annan bank), men kvällstidningsdrevet och skandalskriverierna 1989 minns folk fortfarande.

Frågorna jag ställde mig i mina artiklar från 1998 löd ungefär så här: hur kan det komma sig att medlemmar av Sveriges eliter (familjen Palmstierna äger och bebor slottet Maltesholm i Skåne, det blir inte mer elit än så) helt förlorar ansiktet om de anklagas för att fuska med skatten, men inte förlorar någon som helst prestige om de bebor en billig, »ful» katalogvilla? (Det var inte för att villan var »ful» som den hamnade på löpsedlarna, skandalen handlade inte alls om arkitektur, bara om finanser.) varför är arkitektritat inte någon självklarhet (längre) när Sveriges eliter bygger nytt i tjusiga Djursholm? Varför är arkitektur (numera) av allt att döma något helt oviktigt för Sveriges eliter? (Djursholm är fullt av »fula» Eurohus.)

Mina försök att ge svar på dessa frågor står att läsa i artiklarna som trycktes första gången 1998, och som numera även återfinns på min hemsida (askergren.com), här och här.

I somras, 2008, uppsökte jag åter – på ren impuls – alla de Eurohus i Djursholm som jag i samband med artikelskrivandet 1998 kartlagt och dokumenterat. Jag uppsökte även Danderyds kommuns offentliga ritningsarkiv för att titta på ritningarna till Villa Palmstierna.

En händelse som ser ut som en tanke: min Eurohussafari i Djursholm sommaren 2008 sammanfaller tidsmässigt ganska väl med utgivningen av Palmstiernas memoarer hösten 2008, men jag var faktiskt i somras inte alls medveten om att Palmstierna snart skulle komma ut med en memoarbok. Nu när hans memoarer kommit ut anser jag att det finns anledning att här på min blogg återvända till Djursholm, till Villa Palmstierna, samt till mina tidigare artiklar om fenomenet Eurohus.

Nedan följer fler bilder på Eurohus i Djursholm, närmaste bestämt nytagna bilder av alla de Eurohus i Djursholm (utöver Villa Palmstierna) som (också) avfotograferades för min artikel om Eurohusfenomenet för tidskriften Bibel 1998. husen har genomgått vissa förändringar i vissa fall (nya fasadfärger, nya takmaterial, etc.) men är i andra fall helt intakta (vitt fasadtegel, svart betongtak).

Eurohusens adresser i tur och ordning:

Frejavägen 12, Djursholm (Villa Palmstierna)
Frejavägen 18a, Djursholm
Frejavägen 18b, Djursholm
Friggavägen 1, Djursholm
Friggavägen 3, Djursholm
Götavägen 25b, Djursholm
Lokevägen 12, Djursholm
Norevägen 4a, Djursholm
Norevägen 4b, Djursholm
Svitiodsvägen 4, Djursholm

2008-10-26

Ragnaröksvägen, Djursholm

Corner of Ragnaröksvägen and Bragevägen, Djursholm, Sweden. Architect: Hans Jondal, 1969. Drawings from the public archives of the Danderyds kommun planning department.

2008-10-14

Stockbyvägen Apartments, Stocksund

Stockbyvägen apartments, Stocksund, Sweden. Architect: J. Curman arkitektkontor AB, Stockholm, Sweden, 1968. Drawings from the public archives of the Danderyds kommun planning department.

2008-09-20

Enköping Canopy

Sleek canopy of former inner-city gas station, Enköping, Sweden. Surrounded on all sides by typical Swedish small-town mid-century housing.

2008-09-14

Turning a Corner: Bergshamra Church

The inverted corner of the concrete box of the lutheran parish church in Bergshamra, Sweden (Bergshamra kyrka) serves as belfry. The church bells placed in the inverted corner are visible through a large window from inside the church. Architect: Georg Varhelyi, 1960.