Förresten, på förekommen anledning:
Nej, konstens uppgift är inte att »förändra världen», eller att »överskrida gränser», eller ens att vara »nyskapande» och »kreativ». Dess enda uppgift är att vara sann.
Konst handlar inte om »kreativitet». Konst handlar »bara» om sanning. Jämför talesättet att konsten är »en lögn som är sann».
(Men – invänder kanske någon – vad är »sanning» och vad är inte »sanning», förresten? Finns det »sanning»? Är inte allt relativt? Finns det överhuvudtaget några som helst förutsättningar för att vi alla tillsammans skall kunna enas om vad som är »sant» och vad som inte är det? – Precis! Det är just det som är frågan, det är just det som är problemet, det är just det som är uppgiften!)
Och för att vara »sann» behöver man inte per se vara nyskapande eller kreativ. Däremot upplevs »det sanna» ofta som just »omstörtande» och/eller »nyskapande» och/eller »gränsöverskridande», eftersom vi i vardagen/i mediebruset inte är vana vid att få verkligen skildrad som den verkligen »är».
Märkligt således att man såpass ofta efterlyser »kreativitet» och »nyskapande» som ett värde i sig i konsten. Däremot inte alls märkligt att man minst lika ofta efterlyser »kreativitet» i affärs- och reklambranschen. Det är ju snarast i affärsvärlden som begrepp som innovation och kreativitet hör hemma. (Se bilderna nedan, resultatet av en bildsökning på Internet med sökord som »creativity», »kreativitet», »marketing», etc.) Reklam och business handlar ju en hel del om »hitte-på».
Men det gör alltså inte konsten. Konst är inte hitte-på. Konst är inte samma sak som kreativitet. Konst är inte kreativt.