2013-10-15

På förekommen anledning: Kungahusets dubiösa varumärkesbyggande

Att gräva där man står, det är ju bra, det skall man ju göra, det är ju alltid en bra utgångspunkt när man skriver romaner, eller målar tavlor, eller designar.

Så när Svenskt Tenn för ett par tre år sedan lanserade en eldskärm kallad ”Slottet brinner”, föreställande slottet Tre kronor, en eldskärm designad av Carl Philip Bernadotte minsann, då var det inte utan att jag tänkte att, ja, jo, så kan man absolut göra – om man är kunglig. Att designa en eldskärm i form av ett brinnande kungligt slott, det är ju ”att gräva där man står” – om man är kunglig. Jag tyckte nog som först att en eldskärm som ser ut som det brinnande slottet Tre kronor när man tänder en brasa i den öppna spisen, det är en ganska fyndig design – om man är kunglig.

Men tack vare Bo Madestrands avslöjande i tidskriften Form nr 5-2013 vet vi nu att Svenskt Tenns eldskärm (pris: SEK 14.500:-) inte är designad av Carl Philip.

Egentligen borde ingen ha blivit förvånad. Tänk bara på alla de andra kungligheternas mer eller mindre dubiösa försök till varumärkesbyggande genom åren. Till exempel engagemanget för diverse välgörande ändamål, företrädesvis bland kungahusets kvinnliga medlemmar. Eller hovstatens försök att få Sveriges kung att framstå som en mer sammansatt och intressant person än han egentligen är, närmare bestämt försöket att lansera Carl XVI Gustaf som finsmakare och stor konnässör av exklusiva whiskysorter...

Läs mer om den svenska kungafamiljens ofta tafatta försök till varumärkesbyggande, som exempelvis kungens påstådda intresse för exklusiva whiskysorter, läs mer om the Oslo luncheon unopened whiskey bottle incident, på min hemsida: Monarchy Rules

Fler länkar:

Bo Madestrands redan mycket spridda text om designprinsens (?) eldskärm finns förstås publicerad på nätet: tidskriften Form
Se även Sveriges Televisions nyhetssajt, inklusive video: SVT Nyheter
Det tog inte ens 24 timmar efter Bo Madestrands avslöjande för Svenskt Tenn att stryka prinsens namn från produkten: Dagens Nyheter
Den italienska eldskärm som av många anses ha plagierats av Svenskt Tenn ser ut så här: Hannes Dükler